woensdag 28 mei 2014

Tzatziki & gemarineerde gamba spiesjes



Het wordt steeds mooier weer en dus wordt de BBQ weer vaker aangestoken. En vandaag heb ik alweer de derde BBQ van dit jaar. Dus dan word je al die speklappen en knoflooksaus wel een beetje beu. En het is ook best zonde niet gebruik te maken van een gelegenheid als een BBQ en iets anders te verzinnen dan de standaard ingrediënten als hamburgers en worsten. Want bijna alles smaakt lekker op een BBQ! Die geweldige rooksmaak laat alles beter smaken.
Vandaar dat ik voor vandaag eens gemarineerde gamba's meeneem en tzatziki.

Gemarineerde gamba's

500 gr gepelde rauwe gamba's
3 tenen knoflook, geperst
een flinke scheut olijfolie
2 mespunten chilipeper (voor de kleur)
snuf chilivlokken
peper en zout
beetje citroensap

De gamba's heb ik een paar uur in de koelkast gemarineerd in alle ingrediënten. Daarna heb ik ze aan een satéprikker geregen.
Als je niet gaat BBQen kan je ze verwerken in Spaghetti met gamba's en knoflook

Ook moest er natuurlijk gezorgd worden voor mondvermaak voor naast alle vlees en vis. Stokbrood is natuurlijk een must op een BBQ en voor daarbij had ik Tzatziki gemaakt die ik geleerd heb van mijn moeder. Ik heb ondertussen veel andere versies zien langskomen maar deze blijf ik het lekkerst vinden (met een paar eigen aanpassingen).

Tzatziki

1 pak volle yoghurt, een paar uur uitgelekt in een theedoek boven de gootsteen.
of
een emmertje Griekse of Turkse yoghurt
Het gaat er hier om dat de yoghurt echt heel dik is. Omdat de komkommer veel vocht in zich heeft wordt alles een stuk dunner.
1 komkommer, desgewenst geschild
zout en peper naar smaak
half teentje knoflook, dun geraspt of geperst
4 blaadjes munt, dun genseden
citroensap, naar smaak

Rasp de komkommer en doe deze over in eeb vergiet of zeef. Bestrooi met flink wat zout en laat een kwartier uitlekken. het zout zorgt ervoor dat het vocht uit de komkommer wordt onttrokken. Spoel de komkommer goed af en druk goed uit. Meng nu alles door elkaar heen en laat even staan om de smaken goed te laten ontwikkelen.

BBQ ze!



blogger templatesblogger widgets

Geen opmerkingen:

Een reactie posten