dinsdag 3 juni 2014

Voorjaarsgroententaart met gebakken markreelfilet en kruidendressing


Tijd om weer iets nieuws te proberen! Dit gerecht heet officieel een moestuintaart, maar omdat ik (nog) geen moestuin heb, heb ik deze variant bedacht met makkelijker te verkrijgen producten. 
Want laten we allemaal toegeven: als je ergens zin in hebt ga je niet wachten tot je een moestuin hebt of toevallig bij de slager Texels lam tegenkomt, je wilt het nu! Dat stoort mij erg aan al die mooie recepten in die dure kookboeken. Producten die zo specifiek zijn, dat de kans dat je die tegenkomt bij de slager de hoek of in de supermarkt erg klein is. Want ik kook niet vanaf een voorbedacht recept, ik zoek in de supermarkt, op de markt of bij de turk naar lekkere seizoensproducten en daarna bedenk ik er iets lekkers mee. Ik merk dat dat ook een grens is waardoor sommige mensen niet graag iets nieuws proberen. Het kost teveel moeite. Je wilt gewoon makkelijk iets op tafel zetten en het zou fijn zijn als het ook lekker smaakt. Ik streef ernaar om zoveel mensen enthousiast te maken om deze recepten wel te proberen met de dingen die je al in huis hebt of makkelijk bij de turk of supermarkt kan kopen.
Laatst kwam ik dit recept tegen en struinend door de Appie zag ik peultjes liggen. Ik herinnerde me dat ik nog erwtjes in de vriezer had en net een zak spinazie en courgettes had gekocht. Ik heb bladerdeeg gebruikt in plaats van filodeeg en diepvries tuinerwtjes, doperwtjes en groene asperges gebruikt in plaats van verse. In het originele recept staat ook dat je 500 gram diepvries spinazie nodig hebt maar omdat er ook verse doorheen moet heb ik de verse spinazie geblancheerd. 

Ingredienten (voor 4 personen):

Pakje bladerdeeg
150 gr ricotta
5 el creme fraiche 
halve citroen, rasp en sap
3 eieren
halve courgette in dunne plakken
200 gr groene asperges, peultjes, tuinboontjes, doperwtjes
300 gr verse spinazie ( hele zak, mag ook meer zijn)
2 el mayonaise
handje zachte kruiden zoals dille (uit potje kan ook), bieslook, munt, basilicum, peterselie

Bereiding:

Verwarm de oven op 200˚C. Vet een ovenschaal of laag bakblik in met boter en bekleed met bladerdeeg. De stukken mogen best overlappen. Ik had zelf 6 plakken nodig. Kook de verse spinazie 3 minuten in ruim water en laat goed uitlekken. Laat een handje over voor op de taart. Druk zoveel mogelijk vocht uit de spinazie. Meng de eieren met de ricotta, twee eetlepels crème fraiche, citroenrasp en flink wat zout en peper tot een smeuïge substantie. Meng daarna de spinazie er door en verdeel over het bladerdeeg. Leg daarover plakken courgette en druk ze een beetje in het eimengsel.
Sprenkel er wat (olijf)olie overheen en zet 20 á 30 minuten in de oven totdat het bladerdeeg goudbruin is. Laat afkoelen.

De makreel heb ik op de markt gekocht en daar laten schoonmaken. Je kan de vis daar ook laten fileren maar ik heb het zelf gedaan. Leg de vis plat neer en snijd met een vlijmscherp mes net boven de ruggengraat (waar het iets harder is en soms zitten er ook vinnen). Als het goed is voel je dat je met het mes op de graten zit en zo kan je langs de graten de filet afsnijden. Draai de vis nu om en doe het zelfde met de ander filet. 
Verhit een beetje olijfolie en een klein klontje boter in een koekenpan. Strooi wat zout en peper over de makreel. Bak deze op de huid en doe de laatste 5 minuten de deksel op de pan zodat ook de bovenkant gaar wordt. Bak de makreel niet te lang want dan wordt hij droog. Het lekkerste is als hij nèt gaar is, dan blijft ie het sappigste.
Blancheer de groentes 2 minuten. Spoel direct af met koud water zodat de groentes groen blijven. De asperges heb ik voor eetgemak in drieën gesneden. De tuinboontjes kan je nog even doppen als je dat lekkerder vind. Dat doe je door de boon uit te knijpen totdat er twee knapperige helften uitpiepen.
Meng voor de kruidensaus de resterende crème fraiche, citroensap, zout, peper, mayonaise en de verse kruiden.

Eet smakelijk!






blogger templatesblogger widgets

Geen opmerkingen:

Een reactie posten